Iedere leefgemeenschap of levensstijl gemeenschap kent haar eigen normen en waarden, gebruiken en tradities. Denk aan zigeuners en de daarbij onlosmakelijk verbonden woonwagenkampen die al eeuwenlang hand in hand gaan. Of de motorrijders en hun leren kleding. Je kan het ene niet zonder he andere zien. Hetzelfde geldt voor de vrachtwagenchauffeur, ook wel trucker, en hun trucker pet. Nou hangt deze mode accessoire niet alleen in de kleding kast van een trucker of heeft letterlijk iedere trucker een cap maar er bestaan ook motorrijders die in een spijkerjas dragen in plaats van altijd alles uit leer laten bestaan. Uitzondering bevestigd de regel zeggen we in dan maar. Over het algemeen kunnen we echter wel stellen dat de meeste truckers in het bezit zijn van zo’n cap. Los van het feit dat deze uitvoering van een pet vooral populariteit in het westen van Europa kent en het beroep vrachtwagenchauffeur al decennia vooral in het oosten van Europa een immense groei kent. Dit zorgt ervoor dat de welbekende trucker cap binnen deze gemeenschap minder een begrip aan het worden is. De oplossing om toch vooruit te blijven gaan is, of ervoor zorgen dat meer truckers een trucker cap kopen of we moeten afscheid nemen van deze eerst zo karakteristieke eigenschap van de vrachtwagenchauffeur. Erg veel invloed zal deze laatste maatregel op de petten- en capsindustrie niet hebben want er zijn al signalen opgevangen dat de cap het toonbeeld van een andere gemeenschap zal worden. De skater. Waar strakke broeken en versleten sneakers eerst dit toonbeeld waren, maken deze plaats voor dit nonchalant ogende hoofddeksel. Geknipt voor de gemeenschap en de uitstraling die zij proberen uit te dragen. Tot grote spijt van veel west Europese truckers die hun jaren lang met veel trots gedragen boegbeeld als sneeuw voor de zien verdwijnen binnen hun gemeenschap. |
https://www.snapbacks.nl/ |