Neophema werkgroep
Image default
Financieel

5 originele manieren om personeel te werven

5 originele manieren om personeel te werven

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en het werven van personeel lijkt een onmogelijke taak. Recruiters hebben hun handen vol aan vacatures opstellen en verspreiden via de juiste kanalen om vervolgens personen te benaderen die in hun ogen aansluiten op het bedrijf. Maar hoe ga je net een stapje verder dan de standaard Linkedin campagnes en vacaturebanken? Met deze vijf tips val jij op tussen jouw concurrenten en werf je het personeel waar je al die tijd al naar zocht. 

Organiseer een open dag

Het klinkt misschien heel schools, maar een open dag is misschien precies wat jouw organisatie nodig heeft. Adverteer groots op een unieke kans om een kijkje binnen jullie bedrijf te krijgen. Dit is een geweldige kans om personeel te werven en de mogelijke sollicitanten al gelijk kort te ontmoeten. Geef een korte rondleiding of organiseer bijvoorbeeld speeddates als een soort voorselectie. Raken bezoekers geïnteresseerd? Dan kun je ze ter plekke uitnodigen voor een officiële sollicitatie. 

Richt je op de starters

En waar kun je de starters beter vinden dan op scholen? De vers afgestudeerden staan vaak vol enthousiasme in de startblokken om aan het werk te gaan. Vooral als je op zoek bent naar junior functies zijn hogescholen en universiteiten dus dé plek voor jou. Veel scholen organiseren markten waarbij jij jezelf als werkgever kunt presenteren. Daarnaast is het natuurlijk leuk om op een originele manier met de studenten in contact te komen. Zo kun je bijvoorbeeld recruiters naar de schoolterreinen toesturen met een leuke goodie. Hier kunnen de recruiters een praatje maken met de potentiële starters en kunnen ze in ruil de studenten een leuke reminder meegeven. Denk hierbij aan linnen tasjes, bidons, of bieropeners (het blijven immers studenten).

Maak een promotievideo

Een video is de perfect manier om aan werkzoekend Nederland te laten zien wat je als bedrijf in huis hebt. Je geeft informatie en laat zien hoe de werkplek eruit ziet. Daarnaast geef je met een video een goede sfeerimpressie en dit is van groot belang bij de mensen die opzoek zijn naar een baan. Zet je marketing team dus snel aan het werk of zoek een andere creatieve werknemer en maak een video waar iedereen enthousiast van wordt. Er zijn zelfs bedrijven die deze zorg voor je uit handen kunnen nemen. Zorg daarbij ook dat je voor het totaalplaatje beelden geeft. Dus van het werken tot de bedrijfsuitjes of een leuke vrijmibo.

Unieke promotie locaties

We hebben de scholen natuurlijk al apart uitgelicht, maar de beste manier om jouw doelgroep te bereiken is om deze op te zoeken. Ga dus voor jezelf goed na waar jouw ideale werknemers zich bevinden. Dit kunnen vakbeurzen zijn of zelfs festivals. Ben je gebonden aan een bepaalde locatie? Ga dan op een goed moment flyeren in het stadscentrum. 

Een catchy vacaturetekst

We snappen het, dit lijkt een inkoppertje. Toch kun je veel bereiken met een goede tekst als je personeel wilt werven. Het belangrijkste hierbij is jouw publiek direct aanspreken. Daarnaast is het van belang om ‘vage termen’ te vermijden. Wat betekent bijvoorbeeld een ’marktconform salaris’?. Ook wil je opvallen tussen de andere vacatures. Zo kun je kiezen voor de standaard titel ‘administratief medewerker gezocht’ maar je kunt ook zeggen ‘Ben jij goed in het overzicht bewaren? Wij zijn opzoek naar een administratief wonder! Kom jij ons team versterken?’

 

Met deze tips ben jij er helemaal klaar voor om het juiste personeel te benaderen en binnen te halen. Wees uniek en laat zien wat jullie als bedrijf in huis hebben. Succes!